Björnstad av Fredrik Backman

Björnstad

Jag tycker i perioder om att läsa böcker. För tillfället är min koncentrationsförmåga för nedsatt för att jag skall klara mig igenom en hel bok, läs mer om det i mitt blogginlägg kring läsförståelse vid utmattningssyndrom. Lyckligtvis för mig lever vi i en modern tid och en fysisk bok är inte det enda sättet att läsa.

Jag älskar att lyssna på ljudböcker. Det tar mig en hel evighet att lyssna på en hel bok eftersom jag främst lyssnar när jag skall sova, och brukar då somna mitt i, så jag får spola tillbaka en hel massa nästa gång jag skall lyssna.

Hur som helst så har jag fallit stenhårt för böcker av Fredrik Backman. Han bloggar också och vissa av hans texter i bloggen älskar jag att läsa, men det är främst böckerna som borrar sig in i mitt hjärta.

Jag kan verkligen rekommendera En man som heter Ove, Min mormor hälsar och säger förlåt, Britt-Marie var här samt den bok jag lyssnar på just för tillfället; Björnstad.

I boken Björnstad får man följa några ungdomar i deras liv men det som verkligen gjorde att jag fastande var skildringen av en våldtäkt, och hur det påverkade flickan som blev utsatt.

En av alla de saker som tas ifrån flickan den här natten är platsen där hon inte behöver vara rädd. Alla människor har en sådan plats, tills den tas ifrån oss. Den kan aldrig ges tillbaka igen. Maya kommer vara rädd överallt nu.Ur Björnstad av Fredrik Backman

Det hade kunnat vara en beskrivning av när jag själv blev utsatt. Till skillnad från flickan i boken tillhör jag de 70% som reagerar med att inte göra nått. Jag försökte inte komma därifrån, jag slog honom inte, jag skrek inte. Jag frös.

Det är ca 15 år sedan det hände och ändå minns jag underliga detaljer. Jag minns tapeten i rummet, hur det var möblerat, rösterna från vännerna som befann sig i rummet bredvid, hans väsande ord i mitt öra. Tydligast är minnet av vad jag tänkte, där och då; jag måste vara tyst så att ingen undrar vad som händer och kommer in, det skulle bli så pinsamt.

Hon resonerar inte som någon som blivit utsatt för ett brott, hon resonerar som någon som utfört ett: Allt hon kan tänka på är att ingen någonsin ska få veta, att hon måste undanröja alla bevis.Ur Björnstad av Fredrik Backman

Om man vill följa mitt exempel och lyssna på denna bok så är det flera tjänster som streamar ljudböcker och e-böcker som erbjuder en gratis prov perioder. Storytel.se erbjuder alla nya kunder 14 dagar gratis lyssning. Björnstad av Fredrik Backman finns med i deras sortiment, tillsammans med andra böcker han skrivit.

Foto: Linnéa Jonasson/Appendix Fotografi.

Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.
Läsförståelse under Utmattningssyndrom

Läsförståelse försvinner vid utmattningssyndrom

Jag har har kunnat läsa sedan lågstadiet. Från den stunden så malde jag igenom böcker under hela grundskolan. I gymnasiet läste jag mindre, det var så mycket annat att hinna med. Men vi hade fortfarande undervisning i Svenska och i prov ingick i stort sett alltid ett stycke med läsförståelse, som jag alltid klarade.

Med tid har jag glidit allt längre ifrån att läsa böcker, jag prioriterar att göra annat på min fritid. Många ligger och läser på kvällen innan de skall sova, det är sövande för många. Själv kan jag fastna i flera timmar, hittar jag en riktigt bra bok bli det svårt för mig att ta en paus i läsandet.

Jag har aldrig läst direkt snabbt, med åldern började jag bli mer och mer rastlös när jag läste en bok, om den inte var riktigt riktigt bra. Senaste året har jag plockat upp läsningen igen men då i form av ljudböcker.

Det är sällan jag läser längre texter numera, det blir främst statusuppdateringar på Facebook, bildtexter på Instagram och liknande. Jag läser hellre korta sammanfattningar framför en hel nyhetsartikel med mera.

När jag ställs inför att läsa en längre text, exempelvis en instruktion eller dokumentation av något, så blir det svårt för mig. Jag kan titta på texten, se bokstäverna, men inte förstå vad det står och vad det betyder. När jag lyckas ta mig igenom 1 rad med text så har jag redan glömt bort den när jag kommer till nästa rad, hela texten tappar sitt sammanhang.

När man behöver spendera 30 minuter, eller mer, för att läsa 1 standard A4 dokument, och ändå inte minns vad man läst, eller inte minns vad man läst, då känner man sig ganska korkad. Osmart. Dum i huvudet. Som en idiot.

Jag vet att det inte är mig det är fel på, jag är inte ointelligent, jag har drabbats av utmattningssyndrom.

Utmattningssyndrom påverkar bland annat arbetsminnet, som är centralt i att komma ihåg och hantera information under en kortare period. Detta kan vara att läsa en instruktion och sedan genomföra uppgiften. När arbetsminnet inte fungerar optimal så ”försvinner” informationen utan att den lagrats i någon annan minnesfunktion.

Det är flera saker som arbetsminnet håller ordning på, förutom läsförståelse, därför är det många intellektuella funktioner som påverkas när arbetsminnet försämras. Det kan bli svårt att förstå vad någon säger, att räkna blir svårare och det blir svårare att lösa problem.

Har man drabbats av utmattningssyndrom är det inte något som kommer vara resten av livet, det blir bättre. Men för stunden, när man är mitt i det, så kan man känna sig ganska korkad när man inte förstår en enkel text.

Trött

Fysiska stressymtom som ingen märker

Att känna stress är inget konstigt, det är en av funktionerna som finns förprogrammerade hos människan. Men när man varit stressad under en längre period så får man fysiska stressymtom. Majoriteten av människor märker av dessa, men har man ADHD kan de gå helt obemärkt förbi.

Den absolut vanligaste fysiska symtomen vid stress är svårigheten att slappna av, komma till ro för att kunna somna på kvällen. Jag tror ingen somnar så fort de lägger huvudet på kudden, men jag tror de flesta somnar inom 1 timme från de att de lagt sig och ”aktivt” försökt somna. Om man då inte kan somna och ligger och vrider och vänder sig i flera timmar lägger man antagligen märke till det. Sker det dessutom flera kvällar i rad gissar jag att man börjar ta sig en funderare på vad det beror på, kanske googlar man ”sömnproblem” och läser information om att det kan bero på stress.

Jag som har ADHD har haft sömnproblem sedan jag var ca 15 år. Att inte somna på kvällen när jag lägger mig är inget underligt. Att jag vrider och vänder på mig i 3-4 timmar innan jag somnar är inget konstigt. Jag registrerar inte att jag haft problem att somna alla kvällar i veckan, för det har varit så i hela mitt vuxna liv.

Andra problem man kan få vid stress är koncentrationssvårigheter, dåligt minne, nedstämdhet och ångest, ont i magen, huvudvärk och hjärtklappning. Man kan även märka av ett ökat behov av koffein, nikotin, alkohol, socker och fett.

Många av de fysiska stressymtomen är samtidigt vanliga symtom av ADHD. Koncentrationssvårigheter, sömnstörning och dåligt minne är de absolut vanligaste problemen när man har ADHD. Människor med ADHD brukar också ha det som kallas samsjuklighet, alltså att man har fler(a) psykiska problem. I mitt fall är det kronisk ångest och depression i perioder. De med ADHD tenderar även att dricka mer kaffe/cola/energidryck än andra då koffeinet piggar upp, då en person med ADHD blir trött fortare än andra.

Det kan gå väldigt lång tid innan en person med ADHD uppmärksammar stressen, därför tillhör de gruppen som löper högre risk för utbrändhet. I mitt fall märkte jag stressen för sent, jag hade redan blivit utbränd. Trots att kroppen skriker att den mår dåligt märker ingen det, just för att de fysiska stressymtomen i många fall är samma som för ADHD.

Jag reflekterade över stress först när det slog mig att jag börjat tappa en massa hår och att jag, några dagar tidigare, hade lagt min enda hobby på hyllan. Jag hade inte energi nog att ge min enda fisk någon mat, så han fick flytta.

För att få bukt med detta, på bästa sätt, på en arbetsplats eller i skolan kan extra ”styrning” vara bra. Se till att en person inte tar på sig för mycket och utnyttja absolut inte denna ”stresstålighet”! Jag tror även att man skall trycka på stoppknappen om man, varje dag, får ett svar som innehåller ordet ”trött” när man frågar hur hen mår.

Öppet kontorslandskap

Fällan i ett öppet kontorslandskap

Många företag stoltserar med sina lokaler när de söker ny personal. Jag har läst flera jobbannonser där de skriver om att de har ett öppet kontorslandskap med mycket ljus, nära kontakt till kollegor och en skön stämning. Det finns även arbetsplatser där man som anställd inte har en fast arbetsstation, man tar sin laptop och sätter sig där det finns en ledig plats.

Ett öppet kontorslandskap har många fördelar, men för någon som mig, med ADHD, är nackdelarna desto fler.

Det finns klara fördelar med ett öppet kontorslandskap om man arbetar i team och har daglig kontakt med sina närmsta kollegor. Det blir enklare att kommunicera och man kan ta snabba frågor utan att behöva flytta sig.

För någon med koncentrationssvårigheter, det vanligaste problemet vid ADHD, så blir arbetsdagen högljud och upphackad på ett sätt som andra kan ha svårt att förstå.

Jag kan såklart bara utgå ifrån mig själv, så det jag skriver är inte något som gäller för alla med ADHD, men jag tror många kan relatera.

På alla mina fasta anställningar har det varit ett öppet kontorslandskap. Det som mina kollegor och chefer tyckt är ett trevligt klimat har för mig blivit ett störande moment. På grund av min ADHD kan jag inte filtrera intrycken från omgivningen. Jag hör alla ord, jag registrerar alla rörelser. Även om jag inte aktivt lyssnar eller tittar på det som händer runt omkring så registrerar min hjärna det, bearbetar det innan det hamnar i facket med allt som är irrelevant.

Denna avsaknad av filter är en enorm energitjuv samtidigt som det orsakar väldigt många avbrott i arbetsdagen.

Så fort jag släpper mitt arbete med blicken, så är det ute ur min tankeverksamhet. När det efter ett par sekunder får min uppmärksamhet igen har jag glömt bort vad jag höll på med. Att hitta tillbaka till uppgiften kan ta sekunder, ibland minuter. Då sker ofta nästa avbrott i form av en kollega som går förbi, bordsgrannen frågar om man vill ha kaffe eller någon får ett SMS.

Dessa ständiga avbrott i arbetet, samtidigt som tröttheten ökar, kan göra vem som helst stressad.

En sån enkel sak som ett öppet kontorslandskap kan faktiskt göra att någon blir stressad. Om man inte åtgärdar stressen kan jag nästan garantera att man sätter sig på tåget med slutstation Utmattningssyndrom.

Finns möjligheten, ge de anställda som önskar eget kontor ett eget kontor. Det kan förebygga stress, något alla vinner på.

Utmattningssyndrom

Utmattningssyndrom – tänk efter före!

Nu har jag varit sjukskriven för utmattningssyndrom i ca 1 år. Under den här tiden har har lärt mig mycket om mig själv, och fått upp ögonen för sånt som borde varit självklarheter, men som av någon anledning ändå inte var det.

I september 2016 påbörjade jag min rehabilitering för att komma tillbaka till arbetet. Det gick bra, i 2,5 månad. Sedan gick det åt fanders. Det hände grejer där jag inte hade någon möjlighet att påverka, men det orsakade stress och ångest och jag började må sämre.

I skrivande stund mår jag inte ett dugg bättre än när jag blev sjukskriven. Jag kan till och med påstå att jag mår sämre. Skillnaden mellan nu och 1 år sedan är att jag vet varför, och just därför ökar inte min ångest som den gjort tidigare.

Att bli utbränd är inget ovanligt, tyvärr. Få verkar veta vad det faktiskt innebär för den som drabbas, och vad det är som händer. Det kan förebyggas och är man uppmärksam på signalerna så kan man stoppa den som är på väg in i väggen innan hen kraschar.

För någon med ADHD, som jag själv, blir det lite mer problematiskt. Utmattningssyndrom och ADHD har i stort sett identiska symtom, men orsaken skiljer sig. En person med ADHD löper större risk att drabbas av utmattning och även om alla signalerna finns där så missas de lätt, just för att man har ADHD.

Jag kommer skriva mer om just utmattningssyndrom i kombination med ADHD i fler, kommande inlägg. Så håll ögonen öppna!

Örhängen

Stöd forskningen av barnhjärnan

Till förmån för barnhjärnan tillverkar jag NPF-smycken i olika varianter. Jag har tidigare skrivit om armbanden som jag gör.

Nu har jag utökat till att även göra örhängen!

Dessa örhängen kan göras med maximalt 3 pärlor per hänge och man får själv välja om man vill ha bokstavspärlor eller runda pärlor, eller både ock. Bokstavspärlorna finns i A-Z och färgerna på de runda pärlorna är följande: vit, ljusrosa, persika, limegrön, mörkblå, mörkröd, mörkbrun (nästan svart), grå, turkos och orange. Pärlorna har en fin lyster, likt sötvattenspärlor.

Jag tillverkar dessa örhängen själv när jag får in en beställning. Utöver pärlorna är de gjorda i nickelfri metall, pläterad med roséguld. Det lilla ”kortet” som de är fästa vid är pappersrester från diverse pyssel. Den som spar han har.

Ett par örhängen kostar 30 kr + porto (7 kr) och de skickas till önskad adress i ett vadderat kuvert. Betalning görs enklast med Swish.

Hela summan, förutom portot, går till en insamling för barnhjärnan hos Hjärnfonden. Insamlingen är startad av Emma Larsson, som arrangerar NPF-dagen i Trollhättan den 15 mars 2017.

Vill du hellre skänka direkt till insamlingen, utan att köpa något, kan du göra det här: http://www.hjarnfonden.se/insamlingar/4002-lika-unika–npfdagen-2017/

Om du vill beställa ett par örhängen (eller armband) kan du lämna en kommentar, eller skicka ett mail till mig på annica@guldmedadhd.se.

Lista

Tisdagslista – Tid

Vad är ditt förhållande till tid?
Min ständiga fiende, den som inte ger mig en lugn stund, som ger mig känslan av att inte hinna andas. Plus att jag typ alltid tror att jag kommer bli sen, när jag egentligen blir en hel ocean av tid för tidig.

Vilken tid på dygnet gillar du bäst?
Ingen specifik tid sådär, men jag gillar sena eftermiddagar och kvällar bättre än andra tider på dygnet.

Vilken är det bästa veckodagen?
Lördag; man kan ta sovmorgon med gott samvete och gå och lägga sig hur sent som helst och spendera dagen med vad som helst.

När går tiden som snabbast?
När jag har som roligast eller när jag har en viss tid på mig att göra färdigt något.

När går tiden som långsammast?
När jag ligger i min säng och för 511 kvällen i rad inte kan somna.

Hur länge tar det för dig att sminka dig?
Det gör jag inte. Det är en enorm seger de dagar jag ens orkar duscha.

Vilken tidsepok skulle du vilja leva i bortsett denna?
Om man var rik verkade det vara nice att leva kring 1920 i England. Om man bortser från bristande kvinnorätt och sånt. Även 50- och 60-talen verkar nice.

Äter du fort eller sakta?
Jag vill påstå lagom. Eller att det beror på vad det är och om jag, för en gångs skull, är hungrig.

Vad gillar du mest att lägga ner tid på?
Pyssel, virkningar, tillverka smycken. Sånt kan jag pilla med i en evighet och ändå inte bli klar.

Vad gillar du minst att lägga tid på?
Allt som är måsten; diska, tvätta, städa, betala räkningar.

När brukar du går upp och lägga dig på vardagar?
Det varierar. Går upp gör jag mellan 08-14 typ. Lägger mig gör jag mellan 20-04, typ. Jag har sömnstörningar.

Ditt längsta förhållande?
6-7 år, nått där omkring.

Vad är den längsta perioden du varit singel?
Jag har inte varit singel, på riktigt, sedan jag var 17. Så, tiden innan dess skulle jag väl säga.

Vad skulle du gärna haft mer tid till?
För tillfället tycker jag nog att tiden räcker. Men om jag måste välja; titta på stuff på Pinterest.

Vad gjorde du för tre timmar sedan?
Skrev ett mail.

Vad gör du om tre timmar?
Sover, förhoppningsvis.

Var ser du dig själv om tio år?
Förhoppningsvis friskare, levandes ett något lättare liv tillsammans med min fantastiska familj. Förhoppningsvis jobbar jag deltid med något jag älskar och har en hund.

PS. Detta inlägget är tidsinställt och skrevs 03:30 på natten.